JAK ŻEGLOWAĆ SZYBKO – DETERMINACJA A UMIEJĘTNOŚCI
Rozważania o umiejętnościach jako wartościach niewymienialnych we wszystkich sportach.
Jesień zwalnia bieg wydarzeń i wpisów na sails.pl, wpisów na temat Waszych przeżyć regatowych i krótkich z nich relacji. Zaczyna pojawiać się więc więcej czasu na dywagacje i przykłady analizujące sytuacje szkoleniowe i wnioski. Często słyszy się od osób pomagających Wam w uprawianiu sportu takie słowa jak : postaraj się, dlaczego tak straciłeś, nie możesz tak robić, źle trymujesz żagiel, płyń szybciej, musisz więcej chcieć, postaraj się bo przegrasz itp., itd.
Determinacja a umiejętności.
Pomyślałem o tym związku jak wyżej, po ostatnim meczu Polski z Ukrainą. Kiedy to Polacy przegrali bardzo ważny mecz (0-1 ). Grali z dużą determinacją i poświęceniem. Ukraińcy starali się także podniięść tempo dostosowując je do Polaków tempa. Komentatorzy zgodnie przekonywali, że Polacy grali lepiej niż w dotychczasowych meczach.
Ale przegrali. Przegrali nie potrafiąc, ujmując rzecz finalnie, stworzyć odpowiednich sytuacji będących w arsenale sztuki rozgrywania meczów, gry w piłkę nożną, a taże wykorzystać innych, samo nadarzających się sytuacji.
Mimo więc wyraźnie korzystniejszego nastawienia, poświęcenia, mecz przegrali.
Zabrakło umiejętności. A rezultat jest podobny, jak w meczach całej tej edycji eliminacji, gdzie komentatorzy narzekali na słabą motywację, tempo, determinację itp.
W ogóle zwróćmy uwagę, że piłka nożna jest obserwowana przez wszystkich głównie w TV i każdy widzi jak wygląda ekstraklasowa gra, a jak przeciętna. Jak grają Messi, Ronaldo i inni czołowi technicy, gracze, z których wszyscy chcą brać przykład. Dzieki transmisjom można nawet nagrywać mecze i powtórnie oglądać grę, zagrania, strzały itd. Łatwiej jest więc podglądać prawidła, decydujące o zwycięstwie i przenosić na inne dyscypliny. Na żeglarstwo np. Brakuje nam bardzo w żeglarstwie przykładów, rozwiązań techniczno taktycznych, analiz itd . Dlatego użyłem obserwacji płynących z gry w piłkę na różnych poziomach, aby rozjaśnić potrzeby środków i sposobów rozwijania naszej kochanej dyscypliny sportu.
Porównujemy więc, czy nadzwyczajna determinacja i poświęcenie, może wpłynąć na rozstrzyganie meczów na swoją korzyść? Pozostawmy szerszą dywagację, że niekoniecznie, bo gdy przeciwnik gra w gorszym składzie lub inne jakieś skrajne warunki…… na inne przykłady.
Oglądając więc ten mecz i kilka poprzednich w tej edycji rozgrywek w eliminacjach do Mistrzostw Swiata w Rio, nasunął mi się pomysł, żeby posłużyć się tym porównaniem, tą relacją między wartością pewnej determinacji, a zwykłymi, solidnymi umiejętnościami, do naszych potrzeb, regatowych.
Rozumienie bazowe jest takie, że umiejętności, wiedza o dyscyplinie i warunki fizyczne specjalne, są jednak wartością, na które nie ma suplementów. (zamienników). Pisałem w poprzednich wpisach wiele o ptrzebnej wiedzy o dyscyplinie.
Okazuje się też, że na pozór wiadoma teoria o nadzwyczajnej potrzebie posiadania, wyrabiania umiejetności ogólno regatowych, w tym głównie techniki, sprawności ciała, podstaw taktyki itp., nie wystarcza.
Ważne jest odpowiednio wczesne układanie parametrów techniki żeglowania, czy zachowań taktyczno-technicznych w głowie zawodnika. To ma silny związek z odpowiednią metodyką w kształtowaniu pożądanych umiejętności i możliwości.
Dobra Metodyka opiewa trening w strefie mikro i makro, przemyślany przez trenera, klub, program szkolenia kadry. Też arsenał sposobów z ich częścią pochodzącą z zagrań, rozwiązań i koniecznie technik z najwyższej półki prowadzenia łódki optymalnie na wszelkich kursach, dziś może nie wystarczać.
Potrzeba w tej Metodyce ująć także zewnętrzne, czyli bardziej centralne regulacje, z polityką klas jako dostępności do odpowiednich „urządzeń treningowych” (czyli właśnie konstrukcji łódek), ich dostępności w bardziej masowym układzie, a wypracowujących odpowiednią sprawność i czucie, limitując wiek, a także warunki fizyczne, a także polityką stymulowaną przez tworzenie możliwości dla optymalnej dostępności, dla wyznaczonej, optymalnej, dobranej populacji młodzieży.
Trzeba sporo wysiłku organizacyjnego, mądrego, odważnego, ale także motywacyjnego i mediacyjnego w całym polskim żeglarstwie, żeby wprowadzać to, co w następstwie przyniesie lepsze ogólne owoce szkoleniowe.
Uwzględnianie powyższych struktur i oddziaływania na kariery zawodników są niezbędne po to, abyśmy nie mieli tylko do czynienia z wynikami o przypadkowej charakterystyce, jak dotychczas.
Ale pewnie piszę o tym o jakieś 10 lat za późno. Za późno, żeby taka przyjazna rozwojowi polityka klas, mogła wyprzedzać konkurencję, dla naszego, polskiego pożytku.
Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie.
Kajetan Glinkiewicz
Czytajcie mnie w dwóch blokach tematycznych
1.Jak żeglować szybko oraz
2.Blaski i cienie pod żaglami